GOOGLE Translate

Näyttelymatkoja;

2011

HATTULA 17-18.9-11

Hattulan erkkareihin lähdettiin ihan kannatusmielellä, mitään ei odotettu, eikä mitään saatu, joten eipä tarvinnut taaskaan itkeskellä kummankaan näyttelyn kotimatkalla !

17.9-11 Matkaan lähdettiin aikaisin, joten ei tarvinnut ajella kiireessä. Näyttelypaikalle saavuttiinkin sitten hyvissä ajoin, teltta pystyyn ja tavarat paikoilleen ,sitten auteltiin vähän näyttelyn järjestelijöitä ja odoteltiin oman kehän alkamista( jota sai kyllä odottaakin tällä kertaa.)

Manu sai valioluokasta eh;n, oli tuomarin mielestä keskikokoa pienempi (tuomari ei kyllä mitannut)....hmmm, no Manua mitattiin sitten seuraavana päivänä ihan mielenkiinnon vuoksi omalla pöydällä ja kerhon mitalla, tulos oli 48,5cm, joten meille jäi kyllä kovin epäselväksi mikä snautsereitten keskimitta on tänä päivänä??

Kassu esiintyi veteraaniluokassa, mitattiin myöskin kehässä ,tuomari kysyi saako koiran mitata, no miksei saisi? Senttejä ei meille kerrottu, arvostelussa luki koosta että ylärajoilla .Kassu on 50,5cm pöydällä mitattuna ja näyttää silti pikkupojalta joittenkin kehäkavereitten rinnalla .....mikä lie se "yläraja" tänäpäivänä, liekö ihan koirakohtainen niinkun tuo"alarajakin"...

18.9-11 ---ja aamulla matkaan taasen,kiva oli lähteä, vaikka yöunet olivatkin tosi lyhyet. Kotimatka viivästyi edellisenä päivänä jonkin verran matkalla sattuneen onnettomuuden vuoksi . Itse emme onneksi olleet osallisena ,mutta näimme tapahtuman ja auttamaanhan sitä oli mentävä.

Päivästä tuli hieno, aurinkokin lämmitti oikein kunnolla. Manun saavutus tältä päivältä ERI, samoin Kassun, kumpikaan ei saanut SA;ta, eikä sijoittunut luokassaan. Päivä kului kuitenkin rattoisasti kavereiden seurassa ja kauemminkin olisi viihtynyt jos aikataulu olisi antanut myöten, mutta leipätyö kutsui joten oli lähdettävä kotiinpäin. Kotimatka sujuikin ilman sattumuksia ja koiratkin kömpivät häkeistään hyvin levänneinä kotipihalle kirmailemaan.

Nämä taisivatkin olla meidän tämän vuoden viimeiset näyttelyt, jollei nyt mitään päähänpistoa tule. Koirilla on kyllä karvat kohdillaan, joten saas nähdä maltetaanko pysyä poissa näyttelyistä kuitenkaan! Tosin se tietää työmaalla sellaisia 16h päiviä, jotta näyttelyreissuille taas pääsee, meillä kun nämä viikonloppuvapaat eivät ole itsestäänselvyyksiä!

TALLINNA INT 20-21.8-11

Tätä matkaa oli valmisteltu jo kesäkuusta lähtien, ilmottauduttukin jo 'halpoina' päivinä, silloinhan emme vielä tienneet että Pärnun näyttelyt sujuisivat yli odotusten!

Aamusella siis matkaan hyvissä ajoin, jotta ehdimme poiketa Mihalan kautta, missä Ahti ja Raili viimeistelivät pojat hienoon kuntoon. Sen jälkeen suunta kohti länsiterminaalia ja Tallinnaa.

Hotelli löytyi helposti, tällä kertaa oli valintakriteerinä hinta ja täytyy todeta että pieleen meni ja kunnolla. Kylpyhuoneessa oli kaakeleiden saumat mustassa homeessa,suihku rikki(onneksi oli teippiä mukana, niin saatiin suihku pysymään ylhäällä!), pyyhkeet huonompia kun meidän koirien pyyhkeet, lakanat piti pedata itse ja ne olivat risoja, sekä niin ohuita että päivä paistoi läpi!

Aamupala oli tosi surkea, mutta kun useamman leivän söi niin kyllä näyttelypaikalle asti pärjäsi .Henkilökunta oli tosi tympeää, eikä heistä kukaan vaivautunut tervehtimään. Käytiin vielä shoppailemassa ja syömässä kaupungilla, hotellilla kun ei ollut tarjolla mitään iltaruokaa!

Lauantaiaamuna sitten näyttelypaikalle hyvissä ajoin teltan pystytykseen, ilmakin oli hieno . Näyttely meni hienosti meidän osalta; Manu PU2 ja Kassu PU4 ja vet VSP! Sitten taas syömään koko porukka ja hotellille.

Lauantai-ilta kruunasikin aivan täydellisesti koko hotellivalinnan! Huoneen valaisimista oli jo useita lamppuja palanut, mutta nyt tuli huippu; sängynpäätylamppu paukahti kunnolla, iso kipinä lensi petiin ja sähköt meni!

Kylppäriin jäi sentään valo. Eikun respaan ilmoittamaan tilanne ja suhtauminen siellä oli tosi huippua; kämmenet ylöspäin ja ei voi mitään, johtaja tulee aamulla,ei ole muita huoneita vapaana! Painuttiinpa sitten ajoissa petiin nukkumaan, kun ei muutakaan voitu.

*Tarinan opetushan oli se että kyllä ne hinta ja laatu käsikädessä kulkevat!*

Aamusella odoteltiin aulassa aamupalaa, sinnehän ei päässyt kun just minuutilleen, tietenkään. Se 'johtajakin' tepasteli siinä paljettivaatteissaan, ei tietenkään tervehtinyt, eikä kukaan pahoitellut sähköhäikkää, no asiakashan äänestää kukkarollaan, eli eipä tuohon murjuun enää toiste mennä!

Sunnuntaista koittikin sitten hieno näyttelypäivä; Manu oli ROP ja Kassu PU4 ja vet VSP ! Esa ja Manu osallistuivat myös JH-kisaan ilman menestystä. Ryhmäkehä sujui perinteisesti, ei sijoitusta, isot koirat veivät sijoitukset.

Kaikenkaikkiaan matka oli kuitenkin tosi mukava,hotellikokemusta lukuunottamatta, tutustuttiin uusiin kavereihin; KIITOS Mari ja Sanna, sekä Tiuhti ja Waldo ,oli hauskaa viettää kehän reunalla aikaa kanssanne! Toivottavasti tavataan vielä! Laivamatka sujui leppoisasti, samoin kotimatka, aamuyön puolellehan se vierähti,ennenkö kotiin ehdittiin ja taasen monta kokemusta rikkaanpana !

PITEÅN MATKA 15-17.7-11

Kohti Piteåta lähdettiin ajelemaan aamuyön tunteina ja matka sujuikin rauhaisasti,ei ollut liikennettä juuri ollenkaan. Matka sujui rattoisasti koirien nukkuessa ja me ihmisetkin vuoron perään torkuttiin. Tosin Jyväskylän jälkeen huomattiin että Ruotsin kruunut olivat jääneet keittiön pöydälle !! ~no,turhahan se oli enää siinä vaiheessa räpistellä kun kakka oli jo housuissa~

Aamupäivällä saavuttiin Kempeleeseen ja kannettiin mukana matkassa ollut mansikkakakku pöytään ja juotiin sitten oikein kakkukahvit Raililla. Raili sitten viimeistelikin pojat hienoon näyttelykuntoon ja matka jatkui iltapäivällä kohti Luleåta. Luleåssa käväistiin syömässä ja majoituttiin jo tutuksi käyneeseen hotelliin joka on toiminut jo kolmen vuoden ajan majapaikkanamme.

Lauantaiaamuna jo ennen aamupalaa käväistiin hakemassa keskustasta kruunuja näyttelypäiviä varten. Aamupalan jälkeen autonnokka kohti Piteåta ja näyttelypaikkaa. Sää oli pilvipoutainen ja vähän jännitettiin sataako,vai ei.Näyttelypaikalle saapuvista snautsereista oli suurin osa Suomesta, mutta oli Ruotsi sekä Norjakin edustettuna muutaman snautserin voimin.

Tuomarina toimi Hilkka Salohalla Suomesta. Meillähän sujuikin sitten upeasti; Manu oli PU2 ja Kassu VetROP, tuomari sanoi pitävänsä Kassusta muuten kovasti,mutta ei tykkää Kassun hännästä ! Veteraaniryhmässä ei sijoitusta tullut, yllätys, yllätys, isot koirat sijoittuivat siellä. Olihan kiva ajella hyvin menneen päivän päätteeksi majapaikkaan seuraavan päivän koitosta varten.

Sunnuntaiaamu koittikin tosi aurinkoisena ja näytti tulevan hieno päivä. Ilmalla ei tosin ollut mitään merkitystä ,koska näyttely pidettiin sisätiloissa. Paikka oli sama jossa Manu vuonna 2007 oli BIS2, vähän varovaisesti toivottiin,josko menisi yhtä hyvin tälläkin kertaa !

Tuomarina toimi Marianne Holm Suomesta ja jännittävää oli odotella omien koirien vuoroa, koska tiesimme Mariannen olevan tarkka tuomari. Manu nappasi Esan handleroimana valioluokan voiton, Kassu ja Vekki ottivat veteraaniluokan ensimmäisen sijan vastaan ! Hyvin alkoi erkkari luokkavoitoilla! Sitten kisattiin parhaasta uroksesta ja Manu pesi koko urosporukan,PU1,vau ! Kassukin sijoittui upeasti neljänneksi, PU4!

Seuraavaksi olikin jännät paikat kun valittiin paras veteraani, voi mikä riemu meillä repesi kun se oli Kassu ,mahtavaa ! Kisa ei ollut vielä ohi,vielä oli ROP jakamatta, Manu ja Esa esiintyivät upeasti ja sieltähän se tuli Rop-sijotuskin meille ! Kyllä oli mielettömän upea tunne,molemmat pojat sijoittuivat täydellisesti !

Sitten odoteltiinkin BIS-kehiä ja samalla saivat koiratkin hetken levähtää. Veteraanikehässä toimi tuomarina Göran Åkesson joka järjesti oikein jymy-yllätyksen ja sijoitti Kassun VET BIS YKKÖSEKSI !!! Hän kehui Kassun upeaa liikkumista kovasti !

Enää ei sitten ollutkaan jäljellä kuin koko näyttelyn BIS koirien valinta, jonka suoritti Marianne Holm. Tarkasti hän tutki kaikki koirat ja sitten alkoi sijoitusten jakaminen,jännitys oli huipussaan !

Miten sitten kävikään ? Siellä kehässä oli lopuksi kaksi paria ja toinen niistä MANU ja ESA ja he voittivat,voi mikä riemu repesi, ihan mieletöntä ; kaksi koiraa meiltä tänään BIS Ykkösenä !! Aivan kuin olisi saanut jättipotin lotossa ja niinhän se meille olikin! KIITOS Piteå !

Kyllä oli mukavaa lähteä voitonhuumassa ajelemaan kohti koti-Suomea, ei väsyttänyt pätkän vertaa !

Kempeleessä pysähdyttiin kotimatkalla kahville, siellä putkahteli juuri kääpiösnautservauvoja maailmaan,niinpä me jatkoimme matkaa melkein samantien. Aamusella saavuttiin kotiin todella tyytyväisin mielin.

ROVANIEMEN KV-juhannusnäyttelymatka 25-27.6-11

Rovaniemen matkalle lähdettiin lähinnä lomamatkalle.(kesälomallahan tarvii reissata )

Ajelemaan kohti Rovaniemeä lähdettiin aattoiltana ja mikäs oli matkatessa ;ei liikennettä juuri lainkaan ja koirat nukkuivat tyytyväisenä häkeissään.

Oli mahtavaa nähdä auringonlasku ja nousu lähes saman tien molemmat. Poroja ei näkynyt matkan varrella kuin muutama.

Aamusella saavuimme sateiseen Rovaniemeen ja koska hotelliin ei vielä päässyt ,niin kävimme ajelemassa ja tutustumassa kaupunkiin ja näyttelypaikkaan. Ounasrinteilläkin kurvasimme.

Aamupäiväkahvit kävimme juomassa Maritan ja Jorman asuntoautolla ja taas jaksoi ajella hotellille nukkumaan. Iltahan kului koirien ulkoilutuksen, ruokailun merkeissä ja sitten taas petiin.

Juhannuspäivän aamuna oli mukava herätä virkeänä ja matkata näyttelypaikalle vatsa täynnä hotellin runsaasta aamiaisateriasta!

Näyttelyn suhteen ei ollut mitään odotuksia, menee miten menee oli lähinnä ajatuksena . ~ja hyvinhän meillä menikin ; Manu oli PU 2 ja varacacib , Kassu eri vet VSP , Esa ja Manu eivät sijoittuneet jh-kisassa. Aaltojen Sintulla meni paremmin ,saavutus oli VSP cacib !

Näyttelyn seurasimme loppuun asti,eihän meillä mihinkään ollut kiirettä, kotimatkallekin lähdimme vasta maanantaina. Näyttelypaikka oli mukava, ei mikään iso kenttä vaan kivan lokeroinen paikka ,se oli vaan ikävä huomata jälleen kerran, että nuo koirien jätöspussit tuntuvat olevan monelle liian kalliita ja hankalia kuljettaa mukana ja käyttää!  Eikä vain näyttelypaikalla, vaan sitä sontaa oli kertynyt myös hotellin lähettyvillekin uskomattoman paljon !

Maanantaiaamuna lähdimme ajelemaan kotia kohti ja matkalla poikkesimme koirakavereita moikkaamassa. Uudistettu nelostie veti hyvin, eikä jonoja juuri ollut. Reissussa on kiva olla, mutta kotiinpaluukin on mukavaa.

PÄRNUN MATKA 18-19.6-11

Matkalle lähdettiin 17.6 aamusella toiveikkaan odottavaisella mielellä,lopputulostahan ei osattu edes aavistella. Sää oli aurinkoinen, mukava oli matkata Helsinkiin ja laivalle. Koiraporukkaa olikin jo paljon satamassa jonottamassa laivaan.

Tallinnasta suuntasimme kohti Pärnuta, kohde olikin meille aivan uusi tuttavuus. Mikäs siinä oli suoraa tietä ajellessa kauniissa ilmassa. Maisemat olivat mielenkiintoiset, oli hauska nähdä haikarakin ihan livenä, oli muuten aika vaikuttava näky, ei mikään pikkulintu! Harmi vaan etten saanut napatuksi kuvaa linnusta!

Majapaikka löytyi joen rannalla olevasta motellista, huonekin oli iso perhehuone, mahduttiin oleskelemaan hyvin koko porukka.

18.6-11 Aamupalan jälkeen suuntasimme näyttelypaikalle, pystytimme teltan ja odottelimme kehän alkamista.

Kassu esiintyi veteraaniluokassa ja sieltähän tuli voitto Rop-veteraani, vet-narttuja ei ollut paikalla!

Manu esiintyi valioluokassa ja voitti sen. Seuraavaksi jännitettiin paras-uros kehää. Tuomarilla oli vähän valintaongelmia parhaan uroksen suhteen, Kassua ja Manua siinä juoksutettiin useampaan kertaan uudestaan. Sijoitus oli Manu pu1 ja Kassu pu2,loistavaa! Manu oli ROP ja sai ensimmäisen ulkomaan cacibinsa,hienoa !

Molemmat pääsivät isoon kehään, mutta sieltä ei sijoituksia tippunut. Aurinkokin paistoi koko päivän ja naamat punaisena palasimme majapaikkaamme.

19.6-11 Aamu valkeni sateisena, koko yön satoi. Näyttelypaikalle pääsimme kastumatta, kunnon kaatosade alkoi Manun ollessa kehässä.

Kassu sijoittui toiseksi veteraaniluokassa. Manu tempaisikin sitten tuplapotin ja voitti koko kisan !

Loppu sijoitukset olivat; Manu ROP,cacib , Kassu eri vet2, pu4 !! Hienosti meni !

Ryhmäkehässä ei snautserit sijoittuneet, jättirotuiset veivät sijoitukset .

Näyttelyn jälkeen palasimme vielä yhdeksi yöksi hotelliin, ei ollut turha matka .

Seuraavana aamuna aamupalan jälkeen lähdimme kotimatkalle . Sää oli aurinkoinen ja mukava oli lähteä, koirat tosin odottivat pääsevänsä vielä näyttelyyn, siihen malliin oli vielä virtaa jäljellä!

Aika kului Tallinnassa nopeasti, sitten laivaan ja kohti koti-Suomea. Kylläpä jäi hyvä mieli onnistuneesta matkasta.