GOOGLE Translate

2012

Tallinnan ISPU-Show & Erikoisnäyttely 25-26.82012

p8242721.jpg    p8242723.jpg   p8242726.jpg

24.8 aamusella ei näyttänyt ilma mitenkään hienolta matkatessamme kohti Helsinkiä .

Muutama hirvikin oli ruokailemassa matkan varrella.

p8242737.jpg  p8242738.jpg

Onneksi Helsingin lähettyvillä alkoi aurinkokin näyttäytyä ja paistoi täydeltä terältä

odotellessamme laivaan pääsyä.

Tallinnaan saapuessamme satoikin sitten taas oikein kunnolla. Hotelli löytyi helposti, vaikka navigaattoriin ei saatu osoitetta laitettua. Näyttelyhalli oli aivan hotellin vieressä, toki toivoimme, että ilma olisi kaunis ja näyttelyt voitaisiin pitää ulkosalla.

25.8 olikin  ensimmäinen näyttelypäivä. Sisällä hallissahan se näyttely oli, vaikka ulkona oli hieno aurinkoinen päivä.

Poju meni ensimmäisenä kehään, oli ainut isompi pentu ja tuli ROP-pennuksi. Seuraavana oli Kassun vuoro => VSP-vet , sekä ISPU Veteran Winner 2012. Manu oli valioluokan kolmas exc.

Kumpikaan ei sijoittunut Pu-kisassa. Poju sensijaan sijoittui päivän päätteeksi BIS 4pennuksi, hienoo.

p8252861.jpg  p8252823.jpg

Illalla käytiin kävellen kaupoissa, jotka molemmat olivat lähes hotellin takapihalla. Mahtavaa että kaikki tarpeellinen oli todella lähellä. Hotellin ruoka oli tosi herkullista ja edullista.

26.8 runsaan maittavan aamupalan jälkeen tavarat kasaan ja näyttelypaikalle. Tänään oli toiveita että päästäisiin ulos, mutta tuomari sitten päätti että ollaan sisällä. Siinäpä sitä yritettiin laittaa kaikenmoista jarrua koirien tassunpohjiin, mutta huonolla menestyksellä, lattia oli kovin liukas. Muutama koira kaatuikin, eikä omiakaan voinut juoksuttaa kuin hitaasti, ettei jalka lipeä!

Poju ROP-pentu. Kassu VSP-vet ja PU4, Manu Val1 ja PU3. Hienosti meni tänään. Poju jälleen BIS 4-pentu!   Bis-kehät sentään järjestettiin ulkona, missä oli koko päivän hieno aurinkoinen ilma, kun me kökötettiin tunkkaisessa liukulattiaisessa hallissa!

p8262910.jpg  p8262916.jpg

Hieno näyttelymatka taasen. Päivät kuluivat todella nopeasti mukavassa seurassa. Ulkoilumaastot olivat lähettyvillä upeat, paitsi sitä koiranpaskaa ei sitten osattu kerätä tuollakaan.

Ennen laivanlähtöä oli vielä reilusti aikaa ja ajeltiinkin rannikkoa pitkin räpsien valokuvia. Maisemat olivat upeat merellepäin. Eräälle puistikkopaikalle pysähdyttiin ulkoiluttamaan koirat ja aiottiin mennä rantaan kävelemään, mutta hyhhyh sitä hajua! Suoraan rantapekereen alta valui paskavedet mereen, yök, no toivottavasti saavat viemäröinnitkin kuntoon pikkuhiljaa. Paljon oli rannassa mahtavia uusia taloja ja lisää oli myös rakenteilla. Onneksi näissä kuvissa ei ole haju mukana.

p8263016.jpg   p8263030.jpg   p8263045.jpg

Kuopion 3x KV  3-5.8.2012

Kuopiossa käytiin viettämässä pitkä viikonloppu  kolmen KV-näyttelyn merkeissä. Torstaina aamupäivällä lähdettiin matkaan, ilma näytti mukavan puolipilviseltä, tosin Kuopioon oli luvattu rankkaa sadetta ja ukkosta.

Matka sujui yllättävän joutuisasti, aina olimme luulleet että Kuopioon olisi mahdottoman pitkä matka ja siinä menisi kauan ajaessa, mutta Kuopio olikin "lähempänä" kuin luulimme. Teltta käytiin pystyttämässä raviradan reunalle samalla matkalla odottamaan näyttelypäiviä.

Majapaikka löytyi helposti Nilsästä ja olikin kaunis paikka peltojen keskellä maalaismaisemassa. Tosin samantien oli lähdettävä ruuanhankinta reissulle 16km päähän.  Illalla saikin sitten unta odotella tovin, kun yläkerran rytmiryhmä majoittautui! Siellä asustavat olisivat varmaan voittaneet "vuoden kanta-astuja palkinnon", siihen malliin välikatto notkui ja narisi porukan liikehtiessä ja tuntuivat muutenkin olevan iki-liikkujia kun jytinä vaan jatkui ja jatkui aamuyön puolelle piiiitkäään.... Aamuvarhain kyllä varmaan heräsivät itsekin, koska ei meidän neljän koiran porukka   ihan äänettä ollut kun ruokaa ja ulkoilua aamulla odottivat.

Perjantaiaamuna aikainen herätys, ruokailu ja matkaan. Ilma ei kyllä hyvältä näyttänyt, vettä tuhnutti koko automatkan ajan, onneksi Kuopiossa ei satanut, vaikka harmaata olikin. Aikaa oli mukavasti ennen kehän alkua, mutta nopeasti se kului koiria viimeistellessä ja tuttujen kanssa rupatellessa.

Tuomarina oli intialainen  John Philip. Poju meni kehään esimmäisenä, sai hyvät arvostelut. Tulos oli paras pentu +kp. Manu ja Kassu saivat erin molemmat, ei sa;ta tippunut, tuomari tykkäsi toisen tyyppisistä koirista.  Lähdettiinkin sitten hyvissä ajoin majapaikkaan ja otettiin kunnon päiväunet koko porukka, senverran oli univelkaa edellisen yön valvomisesta.

Positiivistä oli että mitään rankkasadetta ei tullutkaan ihmiset olivat hyvällä tuulella, paitsi nämä maija-myöhäiset jotka tulevat viimetipassa kehän reunalle marisemaan kun ei mahdu mihinkään ja noita teltan narujakin on siinä ja tässä, ei mahdu tähän ja tuohon,valivalivali ja mulkoilua...joo-o tuohon voi sanoa, että kehien välissä oli todella hyvät tilat häkkien kanssa tuleville, mutta ei se näyttänyt näille narisijoille kelpaavan!

Lauantaina tuomaroi ruotsalainen Kurt Nilsson, tulokset olivat samat kun perjantainakin. Hienoa että Poju sai jo toisen pentu ropin. Todettiin että ihan sama miten sunnuntaina menee, jännitti jo muutenkin kun tiedettiin seuraavan päivän tuomarin olevan todella tarkka. Illalla oli jo pakkailtava autoakin seuraavan päivä kotimatkaa varten.

Sunnuntaiaamu oli sateeton, mutta todella kostea. Näyttelypaikalle saapuessa aurinkokin alkoi kurkistella ja näytti että ilmasta tulee ehkä hieno. Hieno päivä tulikin, kaikin puolin.

Tuomarina oli suomalainen Kari Järvinen, jonka arvosteltavana ei oltu ennen käytykään.huh että jännitti ja niin tuntui muitakin jännittävän, koska tuomari tiedettiin tosi tarkaksi.

Poju sai hienon arvostelun ja oli pentu rop. Jännitys vaan kasvoi kehän edetessä, sillä jaossa tänään punaisen värin lisäksi myös sinistä, keltaista ja harmaata. Manu menestyikin valioissa hienosti; oli valioluokan toinen, mutta ei saanut sa;ta. Kassu meni veteraanikehään  ja tänään oli vanhalla herralla juoksuhalut kohdallaan, vet2 eri ja SA ! Kolmestatoista uroksesta sai vain kolme sa;n, tarkkaa oli arvionti!  Paras uros kehästä tuli PU3 Kassulle.

Kyllä oli todella hyvä mieli ja jännitys oli tiessään, nyt oli aika iloita. Päivän tulokset olivat hienot meille. Näyttelypaikalla viivyttiin vielä tovi, syötiin niitä mahtavia voissa paistettuja muikkuja ja juteltiin tuttujen kanssa. Sitten koirat ja tavarat autoon ja kotimatkalle. Tupakoiva näyttelyväki voisi kyllä huolehtia siitä että korjaavat natsansa roskiin, niitä oli varmaan miljoona pitkin ravirataa, samoin tupakointi ihan 'niskassa' ei ole kivaa kun ei itse polta, liekö ihan turvallistakaan kun telttoja on vierivieressä..

Aurinko paistoi ja iloisin mielin oli mukava matkata kotiinpäin.  Ristiinasta vähän Kouvolan suuntaan alkoi aivan järkyttävä ukkossade. Autoja oli pysähtynyt tien varteen odottamaan sateen vähenemistä, me jatkoimme matkaa hitaasti ajaen, vaikka tie oli kuin kanava! Koiratkin nukkuivat koko kotimatkan, mutta voi sitä riemun määrää kun pääsi omalle kotipihalle kirmaamaan.

Kiitos Kuopio! Näyttely oli hienosti järjestetty, maisemat olivat kauniita, meillä oli hauska matka!

Piteån näyttelyt 14-15.7.2012

Matkaa oli alettu suunnitella jo maaliskuussa, tosin tuntui silloin aika aikaiselta kun ei yhtään tiedetty millainen koira  Pojusta alkaisi kehittymään. Ei  mennyt ennakointi hukkaan tällä kerralla.

Ruotsissa saavat pentuluokkaan osallistua 6kk vanhat pennut ja tuo ikä ehti Pojulla täyttyä, joten ilmoitimme hänet Piteån KV-näyttelyyn.

13.7-12 Lähdettiin matkaan aamuyöstä, vesisadetta riitti ensimmäiset 400km ! Kempelettä lähestyessämme aurinkokin alkoi jo näyttäytyä. Raili viimeisteli pojat taas tiptop-kuntoon ja matka jatkui kohti Ruotsia.

Vettähän sitä tuli silläkin puolen ihan
 riittävästi, mutta ei lannistuttu, säätietoja oli stalkattu sen verran kiihkeästi, että luotettiin lauantaina olevan poutaa edes kehän ajan!

Suunnattiin tuttuun hotelliin jo neljättä kertaa. Hiukan jännitti Pojun suhtautuminen hotellielämään, mutta turhaan, koira käyttäytyi mallikkaasti kuten "iso-veikatkin", no problem!

Lauantaiaamuna herätys viideltä, ulkoilua ruokintaa (tai ruokinnan yritystä-> Kassu &  Manu-> ei maistu ) Sen jälkeen suuntasimme itse hotellin runsaaseen aamiaispöytään herkuttelemaan vatsat täyteen, sitten matkaan kohti Piteåta.

Aamu oli harmaa ja pilvinen, onneksi ei satanut. Näyttelypaikalla saatiin teltallekin paikka, vaikka kehän laidat olivat pullollaan telttoja jo heti aamusta. Seuraavaksi mentiin madottamaan koirat ja olipa hyvä systeemi; eläinlääkäri tunki napit koirien suuhun, laittoi leimat, otti rahat ja siinä se, olipa helppo homma.

Ensimmäisenä kehään meni Poju ja sai pentu-ROP;n, muita pentuja ei ollut. Manu esiintyi hienosti Esan handlaamana, tuloksena oli PU3, cacib-jäi taaskin hiukarvan päähän.

Kassu esiintyi mallikkaasti niinkuin yleensäkin, tuloksena PU5 ja vet vsp.

Seuraavaksi odoteltiin ryhmäkehiä ja silloin taivas repesi, vettä tuli kuin saavista kaatamalla. Onneksi päästiin ison kehän vierelle Esan ja Pojun kanssa erääseen telttaan pitämään sadetta. Kiitos teltan omistajalle siitä, keskustelu ei oikein onnistunut kun meidän Ruotsin kieli oli yhtä huonoa kun teltanomistajan englanti, joten ei sitten pahemmin rupateltu.

Vihdoin iso kehä alkoi ja Poju pääsi esiintymään. Ryhmätuomarina oli Johan Juslin,joka otti jatkoon ensin kuusi koiraa, sitten kahdelle näkemiin. Jännitti ja paljon koska Pojuhan se siellä Esan kanssa seisoi asennossa! Juoksutusta, sitten järjestykseen; POJU pentu BIS3!!  Mahtavaa, upeaa, hieno päätös ensimmäiselle näyttelypäivälle!

15.7-12

Aamutoimet käyntiin taas kello viiden aikaan ja samalla pakattiin autokin, koska näyttelyn jälkeen alkoi kotimatka.

Oli hieno aurinkoinen aamu, kun saavuimme näyttelypaikalle.

Ensimmäisenä kehään menivät Poju & Esa, tuomarina oli Torbjörn Skaar. Hän tutki Pojun tarkasti ja tuloksena Rop-pentu sijoitus, hyvin alkoi. Seuraavaksi nopea koiranvaihto, Manu kehään Esan kanssa ja valioluokan voittokin tuli meille, vau! Sitten oli vuorossa Kassu & Vekki, taas tarkkaa tutkimista, juoksutusta ja veteraaniluokankin voitto tuli meille!  PU-kehässä oli kolme osallistujaa ja tuomari nosti Kassun toiseksi heti Manun jälkeen, hienoa!

Rop-kehässä oli Manun kanssa kisaamassa narttu jolla oli ilmeisesti juoksu päällä, no Manuhan sen heti hoksasi ja ei sitten esiintynyt mitenkään, ei juossut edessä, ei takana. Tuomariakin onneksi vain nauratti kun Manu hullaantui nartusta niin kovasti, Manu oli ROP kaikesta huolimatta

Bis-kehiin ensimmäisenä esiintymään Poju ja hienosti esiintyikin, BIS 1 sieltä tuli !! Tuomarina oli Cindy Pettersson.

Seuraavaksi olikin Kassun vuoro veteraaneissa ja voi mahtavuus; Cindy Pettersson valitsi Kassun BIS 2-veteraaniksi, no huhhuh, olipa upeaa!

Manun vuorokin tuli viimeisessä bis-kehässä ja jännitys oli suuri kun Torbjörn Skaar alkoi sijoittaa koiria. Neljän viimeisen joukossa Manu sitten seisoi, jännää oli. Sitten alkoi viimeisen nelikon sijoitus; Manu sai BIS 3- sijoituksen, jesjes hienooo, päivä sai upean päätöksen; saimmehan kotiinviemisiksi kolme BIS -sijoitusta !!

Autonnokka kohti Suomea ja kyllä olikin mukava taittaa matkaa hienon näyttelypäivän päätteeksi.

Alunperin meinattiin ajaa kotiin asti ja vähän torkkua autossa, mutta Raili järjestikin meille yösijan ja saatiin aamulla jatkaa matkaa kotia kohti hyvin levänneinä. SUURKIITOKSET  Railille!