GOOGLE Translate

Näyttelymatkoja ;

tässä muutama vuodelta 2010

HELSINGIN REISSU 11--12.12.2010

Noihin Helsingin näyttelyhin ei ollut alunperin edes tarkoituksena lähteä,joten reissu oli lähinnä sellainen viikonloppuloma ennen joulukiireitä ,tosin hermoromahdus ei ollut kaukana tuon viikonlopun aikana.

Perjantai-iltapäivällä lähdimme matkalle kohti Espoota josta meille oli varattu hotellista majoitus. Huone oli mahtavan kokoinen omalla keittiönurkkauksella varustettu,joten ei tarvinnut lähteä muualle syömään. Koirillekin oli hyvät tilat makoilla. Pakkasta oli ulkona parinkymmenen asteen verran,joten päälle sai pukea reilusti uloslähtiessä.

Hotellin takaa lähti mainiot lenkkipolut koirille ja ensimmäisenä iltana olikin tosi miellyttävää ulkoilla---toisin kun seuraavana aamuna ! Oli sitten illan aikana saapunut lisää koiraväkeä hotelliin ja sen huomasi !

Yök,kyllä hävetti koiraihmisten puolesta ,jopa ulko-oven pieleen oli annettu kusaista, puhumattakaan niistä ruskeista kasoista joita oli aivan järjettömät määrät ilmestynyt hotellin lähettyville ! Siinähän sitten surffailtiin paskakasoja väistellen lenkille !

Ensimmäinen aamu oli kiva ajella messaria kohti kun ei matkaan kulunut kuin vajaa 15min .

Iltapäivällä palattiin hotellille ,parkkipaikka löytyi vielä ,mutta illan aikana oli joku neropatti ajanut autonsa poikittain meidän taakse !

Siinä sitä meinasi yöunet mennä kun mietittiin ,että miten päästään aamulla lähtemään ,tosin hotellin henkilökunta sanoi hinauttavansa auton pois jos ei muuten päästä . No siinähän se auto jökötti aamulla samalla paikalla ,eikä hinausautolle olisi löytynyt maksajaa ,jos se olisi tilattu (ei selvinnyt kenen se auto oli )

Tovin siinä tuijottelimme ja varmaan tuli keksittyä muutamat uudet kirosanat noituessamme sitä autoa ja ennenkaikkea sen kuskia !! Aikamme sitten mittailtuamme päätimme alkaa rassaamaan autoamme pois sieltä rakosesta, vartti siinä varmaan vierähti ja hiki tihkui otsalle ,mutta viimein saatiin oma auto pois ja päästiin matkaan !

Päivä vierähti näyttelyssä mukavasti vaikkei mitään sijoituksia tullutkaan . Kotimatka sujui rattoisasti ja ilman kommelluksia . Tulokset löytyy näyttelyt-sivulta !

Kesän 2010 näyttelymatkat oli varattu jo kuukausia aiemmin ja lomien yms vapaapäivien mukaan suunniteltu.Aloitamme matkojen suunnittelun jo hyvissä ajoin,ehkä jo kuukausia ennen näyttelyä.(siinä kun on aneltava töistä vapaata,sekä joskus koulustakin) ja hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty,sanoo vanha sananlaskukin!

RUÅTSIN MATKA 8.7-19.7.2010

^ Matka kohti pohjoista alkaa ^

^ Torniojokea ^

8.7 lähdettiin aamusella ajamaan kohti pohjoisempaa Suomea. Yösija saatiin matkan varrelta ja seuraavana aamuna matka jatkui kohti Pohjois-Ruotsia ja Jällivaaraa kohti. Maisemat olivat todella mahtavia ja niistä löytyy kuvia valokuva-sivulla lisää.

^ Napapiiri ^

^ Torniojokea Aavasaksalta ^

Majoitus oli varattu 50km päässä Jällivaarasta,mukava pikku mökki jossa sitten vietimme viikon ennen Piteån näyttelyitä.

10.7 Aamusella kohti näyttelypaikkaa ajellessa matkan varrella näkyi useampia porolaumoja,ilma oli raikas ja aurinkoinen.Näyttelypaikalla teltta pystyyn ja odottamaan kehien alkua. Mukana oli 8kpl snautsereita ja tuomarina ruotsalainen Per-Erik Wallin.

Tuomari mieltyi Kassuun Ja valitsi hänet ROP;ksi, Manukin sai vara-cacibin ja oli PU3. Toiseksi tuli ruotsalainen koira, jolle Kassun saama cacib siirtyy , harmi sinänsä koska Manu tarvitsisi noita ulkomaan cacibeja. Ehkäpä sitten jossain muualla onnistaa!

Ryhmäkehässä Kassu valittiin ainoana snautserirotujen edustajana seitsemän parhaan joukkoon,mutta loppusijoitusta ei sitten tullut,olimme silti todella tyytyväisiä tulokseen.

^ Gällivaresta ^

^ Näyttelypaikalta näkymä kohti tunturia ^

Lomaviikon aikana lähdimme ajelemaan kohti Kiirunaa ja olipa mielettömän upea paikka! Paljon korkeita tuntureita matkan varrella ja itse kaupuki sitten----- eipä riitä sanat kertomaan, jokaisen pitäisi kokea se itse! Ajoimme korkealle vanhan kaivoskuilun viereen, jossa on nykyisin laskettelurinne.

Sieltä oli huimat näkymät yli kaupungin ja kameralla oli töitä!

Kiirunahan on malmikaupunki ja siellä niitä kaivoksia riittää. Kaivoskuilut alkavat nykypäivänä ulottumaan kaupungin alle ja siellä onkin suunnitelmissa siirtää joitakin tärkeitä rakennuksia pois keskustasta mm. kaupungintalo sekä kirkko.

Kiirunassa on myös Euroopan avaruustutkimuksen Pohjoismaiden pääkeskus Esrange ja paljon avaruustutkimukseen liittyvää koulutusta on tarjolla. Todella mielenkiintoinen kaupunki!

^ Kiirunan kaupunkia ^

^ Näkymä Kiirunan rinteiltä ^

Viikko kuluikin sitten muuten aivan lomailun parissa,mökissä ei ollut telkkua,vain radio,joten aika meni ulkoillen,lepäillen ja korttia pelatessa---siis todellinen LOMAVIIKKO.

Lähimpään kauppaankin oli yli 30km matkaa,joten ei sinne pikkuasioiden takia lähdetty! 16.7 Aamupäivällä oli sitten auto taas pakattu ja lähdettiin kohti Luleåta. Reittimme kulki Jokkmokk;n kautta ja maisemat---ne sitten olivat aivan käsittämättömän huikeat!

Suuria vesivoimaloiden tekoaltaita, jylhiä tuntureita,isoja syvällä rotkossa kulkevia jokia ja kaikki tuo vain n.900km päässä kotoa! Matkan varrella oli useita pikkukyliä ja ne näyttivät todella viihtyisiltä näin kesäaikana.

Luulajan majapaikkaan saavuttuamme taasen tavaroiden purku,lenkille,syömään,kauppaan ja nukkumaan,eipä ollut vapaa-ajan ongelmia!

^ Luleån lähettyviltä maisemaa ^

^ Hotellimme Piteåssa ^

17.7 Aamulla kohti Munksundia, jossa snautsereiden erikoisnäyttely pidettiin. Paikalla oli 10kpl snautsereita ja tuomarina saksalainen Josef Fertig.

Tuomari mieltyi Kassuun kovasti ja valitsi hänet rotunsa parhaaksi,parasta narttua hän ei valinnut,Manukaan ei saanut ck;ta, joten Kassu vei koko potin! Sitten odoteltiin BIS-kehää ja juteltiin ruotsalaisten kanssa. Ovat muuten tosi avoimia ja ystävällisiä,heti tullaan onnittelemaan ja juttelemaan vierasmaalaisillekin.

Miellyttävä kokemus,uusia tuttavuuksia tuli taas monia. BIS-kehässäkin meni upeasti, Kassu sijoittui neljänneksi.

^ Erkkari / valiouroskehää ^

^ Kassu PU1 ^

^ Kassun tyylinäyte kehäjuoksusta ^

^ BIS4 ^

18.7 Viimeinen näyttelypäivä Ruotsin reissulla koitti. Aamupalan jälkeen ajomatka Piteåta kohti ja tällä kertaa Sjulnäsiin. Paikalla oli 14 kpl snautsereita ja tuomarina Norman Deshuymere. Tällä kertaa Kassu oli PU4,Manu ei saanut edes ck;ta.

Näyttelyn jälkeen päätimme lähteä kotimatkalle,vaikka ensin aioimme viettää vielä yhden yön Luulajassa. Hotellihuone tyhjennettiin tosi nopeasti ja alta puolen tunnin olimme kotimatkalla,tuntuipa mukavalta kymmenen päivän reissun jälkeen. Yövyimme matkalla ja seuraavana päivänä vihdoin kotona!

TALLINNA 5.6-6.6-10

^ Purjelaiva Suomenlahdella ^

5.6-10 ei ollut meidän päivämme. Kassu oli tuomarin mielestä pulskassa kunnossa, joten ei sijoitusta ja Manu eikai sitten muuten miellyttänyt. Päivä oli muuten tosi mahtava,sillä Manun tyttärestä 'Helteestä' tuli ESTW-10,wau,se oli hienoa,aivan kuin oma koira olisi voittanut!

6.6-10

Päivä valkeni aurinkoisena ja hotellista lähdettiin näyttelypaikalle heti aamupalan jälkeen.Koirat oli tietysti jo hyvissä ajoin ulkoilutettu ja hmmm... yritetty ruokkia-> matkoilla kun ei kelpaa kun herkut! (juustokuutioita,nakkeja,lihapullia yms)

Tuomarina oli virolainen Katrin Lahi. Manulla meni ihan ok,ei sijoitusta .

Sitten tuli Kassun vuoro,tuomari ei ollut millään uskoa että koira täyttäisi syksyllä kahdeksan vuotta!

Kassuhan sitten voittikin urokset ja valittiin myös ROP;ksi,eli Rotunsa parhaaksi!

Siinä sitten odoteltiin BIS-kehien alkamista ja jännitettiin myös vesisadetta.

BIS-kehässä oli viimeisenä kaksi koiraa; suursnautseri ja meidän KASSU,se oli tosi jännittävää,mutta toisaalta tuntui että ihan mahtavaaa,kävi miten kävi.

Loppusijoitus oli BIS2,se oli tosi upea tunne! Sittenhän se vesisadekin alkoi,mutta ei haitannut mikään enää tuossa vaiheessa.